بستن
هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
جستجو
برگشتن به صفحه همه مقالات

آشنایی با آژیرهای دزدگیر پارادوکس و نحوه اتصال آنها

آژیر دزدگیر اماکن یکی از مهم ترین اجزا سیستم های اعلام سرقت می باشد. در صورت تحریک شدن دزدگیر، آژیر به صدا درآمده و باعث فرار سارقین می شود. می توان گفت آژیر دزدگیر تنها عضوی است که در بیرون از محوطه و در دسترس سارقین قرار می گیرد لذا انتخاب آژیری که دارای باتری بک آپ و میکروسوییچ دستکاری (تمپر) باشد اجتناب ناپذیر است. آژیر های پاراهورن با داشتن باتری بک آپ این اطمینان را به ما می دهند که حتی در صورت قطع شدن سیم آژیر نیز با استفاده از باتری خود به صدا در بیایند و همچنین کنترل پنل دزدگیر را در صورت خرابکاری از قبیل کندن آژیر از دیوار، بازکردن درب آژیر و یا حتی چیده شدن سیم آژیر مطلع سازد تا در صورت وجود آژیر ثانویه آن به صدا درآمده و همچنین تلفن کننده های دزدگیر عمل نمایند.

آژیرهای پاراهورن در مدل PH-501 مخصوص محیط های داخلی (Indoor) و مدل PH-506 جهت فضاهای باز (Outdoor) می باشد. این آژیر ها مجهز به چراغ فلاشر دار نیز می باشند و برای اتصال به کنترل پنل بصورت کامل به 5 رشته سیم نیاز دارند. لذا می توان از کابل شبکه نیز استفاده نمود.

 نکته اصلی در نصب آژیرهای پاراهورن رعایت ترتیب مراحل زیر جهت راه اندازی این آژیر ها می باشد چرا که در غیر اینصورت در هنگام نصب، آژیر به صدا در خواهد آمد. 

 

مراحل نصب آژیر پاراهورن : 

1- تنظیم دیپ سوییچ های روی برد مطابق نقشه هر کدام از آژیرها

2- قراردادن مقاومت در زیر ترمینال Bell کنترل پنل های پارادوکس

3- اتصال سیم تحریک از کنترل پنل (+BELL برد SP4000 پارادکس و +Siren سایر برندهای دزدگیر و -BELL در سایر کنترل پنل های پارادوکس) به ترمینال TRG آژیرها

4- اتصال برق آژیر از سمت کنترل پنل

5- اتصال باتری بک آپ خود آژیر

 

در ادامه نقشه سیم کشی و نحوه اتصال آژیرهای پاراهورن به دزدگیر پارادوکس را شرح می دهیم. (این روش ها تنها راه ممکن نمی باشند.)

 

آژیر فلاشر پاراهورن مدل PH-501

 

 

 

 آژیر فلاشر 501 یک آژیر به نسبت کوچک و مناسب فضاهای داخلی مانند راه پله ها در ساختمان های مسکونی و ادارای می باشد. این آژیر دارای 3 عدد باتری شارژی 7.2 ولت با مجموع جریان 500 میلی آمپر می باشد. ولتاژ مصرفی این آژیر 13.5 ولت DC است و در هنگام آژیر زدن 200 میلی آمپر جریان مصرف می نماید. خروجی صدای این آژیر در فاصله یک متری 110 دسی بل می باشد. 

 

تنظیمات دیپ سوییچ آژیر فلاشر 501:

 این آژیر دارای 6 دیپ سوییچ می باشد که پیش از راه اندازی باید به درستی تنظیم گردند. 

 

 

دیپ سوییچ SAB/SCB : این دیپ سوییچ مربوط به تنظیم توان مصرفی آژیر در هنگام آژیر زدن می باشد. اگر در حالت SAB تنظیم گردد، توان مصرفی آژیر هنگام آلارم از کنترل پنل تامین می شود و اگر در حالت SCB تنظیم شود، توان مصرفی آژیر هنگام آلارم از باتری بک آپ آژیر تامین می شود. 

دیپ سوییچ های A/B: این دیپ سوییچ ها بصورت ترکیبی و مربوط به مدت زمان آژیر می باشد که بصورت پیش فرض 3 دقیقه می باشد. پیشنهاد می گردد در صورت استفاده از کنترل پنل پارادوکس، دیپ سوییچ ها را به حالت پیرو کنترل پنل تغییر دهید. 

 

زمان A B
15 دقیقه 0 0
3 دقیقه 0 1
1 دقیقه 1 0
پیرو کنترل پنل 1 1

 

  دیپ سوییچ EXT/INT: این دیپ سوییج مربوط به نحوه عملکرد تمپر آژیر می باشد. در حالت INT تمپر داخل آژیر مستقیم عمل می کند. در حالت EXT ترمینال تمپر داخل آژیر را باید به زون 24 ساعته کنترل پنل وصل کرد، در غیر اینصورت تمپر فعال نمی باشد.

POS/NEG : دیپ سوییچ های تحریک مثبت و منفی صدای آژیر و چراغ فلاشر آژیر می باشد. دقت فرمایید پیش از اتصال کابل تحریک به ترمینال SIREN یا LIGHT ابتدا توسط این دیپ سوییچ ها حالت تحریک را انتخاب کنید. 

S-POS / L-POS: در این حالت تحریک آژیر و فلاشر مثبت می باشد. (جهت بردهای SP4000 و سایر برندهای دزدگیر ایرانی)

 S-NEG / L-NEG: در این حالت تحریک آژیر و فلاشر منفی می باشد. (جهت بردهای SP5500 - SP6000 - SP7000 و سری های MG و EVO)

 

 

 

 نکته : در دستگاه SP4000 پارادوکس با تحریک مثبت، ترمینال های SIREN TRG و LIGHT TRG را به +BELL وصل کنید و بین + و - BELL کنترل پنل یک مقاومت 1 کیلو اهم (آبی رنگ) قرار دهید. همچنین ترمینال های 13.5 VDC و GND آژیر را به + و - باتری بک آپ کنترل پنل پارادوکس وصل کنید. 

 

آژیر فلاشر پاراهورن مدل PH-506


PH-506

 

 آژیر فلاشر 506 پاراهورن یک آژیر ضد آب نسبتاً بزرگ با صدایی بسیار بلند برای محیط های باز می باشد. این آژیر دارای 1 عدد باتری شارژی 12 ولت با جریان 1300 میلی آمپر می باشد. ولتاژ مصرفی این آژیر 12 ولت DC است و در هنگام آژیر زدن 600 میلی آمپر جریان مصرف می نماید. خروجی صدای این آژیر 115 دسی بل می باشد. وزن این آژیر 1.3 کیلوگرم می باشد. 

تنظیمات دیپ سوییچ آژیر فلاشر 506:

 این آژیر دارای 4 دیپ سوییچ می باشد که پیش از راه اندازی (وقتی آژیر خاموش است) باید به درستی تنظیم گردند. 

 

شماره دیپ سوییچ توضیح حالت ON حالت OFF
1 حالت صدای آلارم آژیر از صدای کم به زیاد آلارم سریع
2 تنظیمات PGM با صدا بدون صدا
3 حالت تحریک تحریک منفی تحریک مثبت
4 تنظیمات LED وسط آژیر LED روشن LED خاموش

 

دیپ سوییچ شماره 1: اگر این دیپ سوییچ روشن باشد صدای آژیر از کم به زیاد تغییر می کند. (پیشنهاد می گردد OFF باشد)

دیپ سوییچ شماره 2: متصل نمی باشد. 

دیپ سوییچ شماره 3: می توان گفت مهمترین دیپ سوییچ این آژیر می باشد که نوع مثبت یا منفی بودن تحریک آژیر را مشخص می کند.

در صورتی که آژیر را به برد SP4000 پارادوکس (+BELL) و ترمینال +SIREN سایر برندهای دزدگیر بازار مانند کلاسیک، سایلکس، مکسرون، فایروال و... متصل می نماید در حالت OFF قرار دهید تا تحریک مثبت را انتخاب نمایید. 

اگر از ماژول منبع تغذیه کمکی PS817 و رله آژیر استفاده می کنید از تحریک مثبت استفاده نمایید.

در صورتی که آژیر را به بردهای ترمینال (-BELL) SP5500 - SP6000 - SP7000 و MG5000 - MG5050 و EVO192 و یا EVO HD متصل می کنید، دیپ سوییچ را در حالت ON قرار دهید. 

دیپ سوییچ 4: مربوط به روشن شدن LED وسط آژیر می باشد. 

 

 

 

نکته 1: LED های زیر آژیر دائما درحال رقص نور می باشند.

نکته 2: به جهت جریان مصرفی بالای آژیر در آژیر زدن، برق آژیر را از باتری کنترل پنل تامین نمایید و یا از ماژول منبع تغذیه کمکی PS817  و رله استفاده نمایید. 

نکته 3: ترتیب اتصال سیم ها به آژیر مهم است و در غیر اینصورت در هنگام نصب، آژیر به صدا در می آید.

نکته 4: تمپر آژیر را حتما وصل نمایید. 

 نکته 5: در دستگاه SP4000 پارادوکس با تحریک مثبت، ترمینال های TRIG آژیر را به ترمینال +BELL کنترل پنل وصل کنید و مانند نقشه زیر بین + و - BELL کنترل پنل یک مقاومت 1 کیلو اهم (آبی رنگ) قرار دهید. همچنین دیپ سوییچ شماره 3 را در حالت OFF قرار داده و ترمینال های + 12VDC و  - 12VDC آژیر را به مثبت و منفی باتری بک آپ کنترل پنل وصل کنید.

نکته 6: همانطور که در نقشه زیر مشخص است سر سیم منفی باتری بک آپ آژیر و منفی باتری کنترل پنل را مشترکاً به ترمینال 12VDC- آژیر متصل می شوند. 

 

در صورت وجود هرگونه ابهام با کارشناسان فنی مجموعه رد استار الکترونیک تماس حاصل نمایید. 

 

تهیه و تدوین : مهندس فرزام دیانی

منبع نقشه ها : شرکت آریا دژنت 

نظرات
نظرات خود را بنویسد Close Comment Form
1399/11/14 10:40
بسیار مفید و پر محتوا
1400/05/10 15:11
جامع و کامل بود .
1401/05/11 23:38
خدا قوت ، ممنونم از زحمات شما
1401/11/19 13:12
سلام روز خوش ،ممنون از راهنماییتان
کاربرد مقامت۲.۲ کیلو اهم کجاست،آژیر داخلی هم رقص نور دارد یا نه
1401/11/26 10:21
مقاومت 2.2 اهم همراه با دزدگیر های پارادوکس جهت فعال کردن AZT (دو برابر کردن تعداد زونهای روی کنترل پنل) می باشد.